Ontstaan

In 1976 wordt voor het eerst de Ringvaart Regatta geroeid vanwege het 100 jarige bestaan van Laga. In het kader van de lustrumactiviteiten daagde de Delftse studentenroeivereniging Laga, Leidse studentenroeivereniging Njord uit voor een monsterrace over 100 kilometer. De Leidsche roeiers namen de uitdaging aan. Deze wedstrijd bleef niet onopgemerkt bij de rest van roeiend Nederland. Aegir, de studentenroeivereniging uit het hoge Noorden, kreeg hoogte van deze wedstrijd en verscheen bij de start. Zowel Njord als Aegir maakten geen kans tegen de LALLA (Lange Afstand Laga Lustrum Acht) en ze werden beiden verslagen in een tijd van bijna negen uur. Met deze tijd werd het wereldrecord handroeien over 100 kilometer gevestigd. De eerste editie van de Ringvaart Regatta was niet alleen een beproeving van uithoudingsvermogen maar ook improvisatietalent was vereist bleek tijdens de wedstrijd. Het vochtverlies door de fel schijnende zon was zo groot dat er bij een plaatselijke kruidenier extra dranken en petten moesten worden ingekocht.

Het jaar erop, in 1977, verschenen er twaalf ploegen aan de start. Er werd gebruik gemaakt van communicatieapparatuur voor het waarschuwen van de scheepvaart en werd er een Blerco ingesteld als waarschuwer voor de lage bruggen en andere obstakels. De afstand bedroeg dit maal maar 92 kilometer en werd door Proteus Eretes in een snelle tijd van krap 7 uur afgelegd. In het daaropvolgende jaar verschijnen voor het eerst dames aan de start bij het evenement. De eerste dames lieten direct zien wat ze in zich hadden en volbrachten de race in een snellere tijd dan de heren in 1976 hadden gedaan.

In de daaropvolgende jaren nam het aantal deelnemers geleidelijk toe. Daarmee werd ook de organisatie steeds professioneler en er werden masseuses en artsen ingezet die de vermoeide roeiers moesten opvangen. Na 1984 werden de mogelijkheden verder vergroot met behulp van een sponsor. De eerste draaiboeken verschenen en de begeleiding van de roeiers tijdens de race werd uitgebreid. Het is meerdere keren gebleken dat deze begeleiding niet voor niks aanwezig is zoals in het jaar 1981. In dat jaar zonken voor het eerst in de geschiedenis van de Ringvaart Regatta een zestal boten vanwege de harde wind.

Internationaal evenement 

Buitenlandse ploegen hebben vanaf 1979 met de Ringvaart meegedaan. Twee Italiaanse universiteitsploegen waren de eerste buitenlandse ploegen die aanwezig waren. In de volgende edities zijn er steeds meer buitenlandse ploegen voorbereid en wel afgereisd naar Holland om de ringvaart te roeien. In de editie van 1990 schreven zich maar liefst 13 buitenlandse ploegen in.

Ondanks de hoge kwaliteit van de buitenlandse deelnemers blijft het record jaren lang in Nederlandse handen. In 1983 zet de dubbel 4 van Laga de tot dan snelste tijd ooit gevaren neer, met een tijd van 7 uur en 10 minuten. Voordat in 2012 de route officieel uit 100 kilometer bestond was het record 6:07:09 en is in 1997 gevaren door Beatrix (H8X+) uit Eindhoven. In 1994 is er nog een wereldrecord gevaren door de dames D.D.S. (D4X+) in 7:25:55.

Prestaties

Met de nieuwe route van officieel 100 kilometer is er in 2014 een nieuw record gevaren door de D.S.R.V. Laga (H8+) met een tijd van 7:15:09. In 2014 is het damesrecord gevestigd door de 4- van de A.R.S.R. Skadi, met een tijd van 8:35:40. Het overzicht van alle records is hier te vinden.

Voor 1983 was het alleen mogelijk om de Ringvaart Regatta te starten in een achtpersoonsboot met stuur maar sinds het in 1983 mogelijk is gemaakt om hem te varen in meerdere nummers is het aantal deelnemers flink gestegen. Inmiddels kunnen alle soorten boottypen en ploegen zich inschrijven. De deelnemers die de strijd in hun eentje aangaan en meedoen in een skiff verkrijgen grote bewondering. 100 kilometer alleen roeien is immers een immense opgave. Het huidige record van een skiff is overigens een uur sneller dan dat van de LALLA uit 1976.

Naast een groot aantal records zijn er ook veel deelnemers die zich als hoogste doel stelt de 100 kilometer te halen. In 1986 is er daarom een scheiding tussen een prestatieveld en een recordsveld gemaakt.  Voor Laga schrijven zich voornamelijk sociëteitsploegen in die, voordat zij zich voor de Ringvaart Regatta hebben voorbereid, veelal nooit in een roeiboot hebben gezeten. Toch blijkt het voor hen haalbaar om na vier maanden grondige voorbereiding de ringvaart te voltooien.

In de afgelopen 45 jaar heeft de Ringvaart Regatta grote veranderingen doorgemaakt. Zo is deze roeimarathon dankzij de inzet van Laga uitgegroeid tot een professionele race. Aangezien de Ringvaart de enige wedstrijd ter wereld is die bestaat uit 100 kilometer roeien is het een trekpleister voor veel roeiploegen om Wereldrecordpogingen op het vlak van tijd, afstand en grootte van de boot te verbeteren. Twee merkwaardige ploegen waren de Oceans Four en een 16+. Ten eerste de Ocean Fours, zij gingen op 15 juni 2005 in een oceaan waardige boot de Atlantische Oceaan oversteken en heeft 5 jaar geleden de Ringvaart Regatta in 24 uur twee keer geroeid. Zij zijn zowel gestart als gefinisht op Laga met een korte stop op de Kaag. Deze uitputtende race van 200 kilometer bleek een goede mentale en lichamelijke krachtmeting te zijn. De 16+ hadden ter ere van het 130 jarig bestaan van de roeivereniging De Amstel de ringvaart geroeid. Zij hebben deelgenomen als ploeg in een 32 meter lange boot, de langste roeiboot ter wereld. De originele boot, gebouwd door de Zwitserse botenbouwer, Stämpfli, is 44 meter lang en werd gebruikt tijdens de wereldbekerfinale in München. Door het kronkelige parcours met nauwe doorgangen, is de lengte van deze unieke boot aangepast voor deze wedstrijd. Een andere noemenswaardig record is het feit dat Rob Muda de race in 2009 voor de 25ste keer heeft geroeid. Daarmee is hij de deelnemer die de Ringvaart Regatta het vaakst heeft uit gevaren. Komend jaar is het al weer de 47ste keer dat de Ringvaart Regatta wordt georganiseerd.